"Das Vaterspiel" / "Kill Daddy Good Night"
by Michael Glawogger

"... etwas, das wir in dieser Art noch nie im Kino gesehen haben." (Jury)
"...crisp cinematography" (Variety)

Grand Diagonale Prize: Best Austrian Feature Film 2008/2009

   
 
             
    Feature, 117 Min
S-35mm 1:1,85 Digital intermediate
Vienna / Cologne / NewYork
released at Berlinale 2009

Producer:
Tat Film Cologne, Christine Ruppert
Lotus Film Vienna, Erich Lackner
Polaris Films Paris
Newgrange Pictures Dublin

Screenplay:  Michael Glawogger
after the novel by Josef Haslinger
Editor:  Vessela Martschewski

Cast:
Helmut Köpping
Sabine Timoteo
Ulrich Tukur
Christian Tramitz
Itzhak Finzi
Samuel Finzi
Michou Friesz
Franziska Weisz
Marisa Growaldt
Otto Tausig
Jeremy Strong

Light and camera departments:
Niels Meier, Bernd Mayer, Thomas 'Anton' Antoszczyk,
Ahmet Tan, Borris Kehl, Anne Lisken, Emil Jevtic,
Dennis Krombach, Stefan Hiegemann, Martin Walocha,
Nino Volpe, Anna Manhardt, Bill Amenta,
Toby Miller, Werner Stibitz

Steadicam: Erwin Lanzensberger, Sergei Franklin, Thomas Korda

Development: Cine-PostProduction Cologne
Visual Effects: Pixomondo
Postproduction: Cine-PostProduction Bavaria
Color Grading: Meike Weimann
 

Die Bergründung der Diagonale Jury:

16 Filme waren es, die wir zur Auswahl hatten. Kinderfilme und Pseudopornos, Flüchtlingsdramen und Kifferkomödien, Horrorfilme und große Oper. Am Ende blieb – und wir sind stolz darauf zu sagen: in großer Einhelligkeit – ein Film übrig. Ein Film, der uns wie kein anderer, beschäftigt hat, bewegt – und vor allem: beunruhigt. Ein Film, der einem nichts vorsetzt, sondern zusetzt. Ein Film über das Töten, eigenwillig und unbequem. In großer Zerbrechlichkeit will er viele (fast zu viele, denkt man am Anfang) Geschichten erzählen – und schafft dies auch am Ende; verwebt verschiedene Orts- und Zeitebenen miteinander; denkt in großer Komplexität über Familie nach, über Väter und Söhne, Schuld und Sühne, verknüpft Privates mit Politischem. Es ist die erste Literaturverfilmung des Regisseurs. 600 Seiten Generationsroman in nur zwei Stunden: Das ist ein ehrgeiziges Unternehmen. Ein Sohn sucht den Mörder seines Vaters. Ein anderer will den seinen virtuell ermorden und ein alter Mann hat sich im Keller lebendig begraben. Ein Gestriger, der im Krieg Tausende Menschen getötet hat, trifft auf einen Heutigen, der im Computerspiel den Gegner eliminiert. Der Film stellt schwierige Fragen wie: Ist Töten Teil unserer menschlichen Natur? Was ist der Sinn von Reue? Was hätten wir gemacht? Der Film beantwortet sie nicht. Wir bekommen nur Puzzleteile, versuchen, diese zusammenzusetzen, um das eine, das richtige Bild zu finden.
Aber das eine Bild, das gibt es hier nicht. Und es gibt ein Wort, mit dem man nicht so schnell fertig wird. Es ist das Wort: Nein. Reue? Nein. Der alte Mann sagt es, und es ist ein Moment des Schocks, der großen Irritation; etwas, das wir in dieser Art noch nie im Kino gesehen haben.
Danke, Michael Glawogger, für diesen Film."



Daniel Kasman, the auteurs:

"(...) A prime counter-example to this result is Kill Daddy Good Night, which played in the usually less-risky Panorama program, a film that purposefully provokes puzzlement. An Austrian videogame designer (Helmut Köpping) who has turned his pathological hatred for his politician father into a life’s mission to create a father-killing videogame, ends-up, through a set of curious circumstances, renovating the basement hideout in Long Island of a Lithuanian Nazi. The plot may sound implausible, but Michael Glawogger (known for his 2005 documentary, Workingman’s Death) pitches the story at a very precise level of cinematic wanderlust, where developments from one scene to the next are charted out by a cryptic pattern whose lines can just barely be discerned. Of course, the correlation between this programmer who hates one man and simulates his killing with the old man who admits to murdering thousands without remorse during the Second World War are very much in existence—it’s just that Kill Daddy Good Night doesn’t have a point to make through this correlation. The way the plot seems to just-quite-not-jibe, the way the motivations and decisions of all the characters from, our sullen hero to the silent old man and his gorgeous granddaughter (Sabine Timoteo), whose past with the programmer indifferently draws him out to New York, go unexplained and only partly guessed—all add0 up to the best thing about Kill Daddy Good Night, its concrete materials but its irreducibility. It simply doesn’t seem to fit together, pieces from a similar but slightly different puzzle unable to connect, and if the film did come together, it would immediately crash into a heap of tacky and trite observations about media, the past, and morality, driven by a half-drawn, insipid drama. Instead, unlike Double Take, there is something to Glawogger’s handling of the material (and careful adaptation of Josef Haslinger’s source book) that makes the gaps, the awkwardness and the brazen allusions strange and challenging rather than ignorant or ham-handed. Though destined to be set aside and shrugged off because of this unusual and very fine sense of puzzlement it creates, Kill Daddy Good Night also remains the most interesting movie of the 2009 Berlinale."